Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanan "İklim Değişikliği Eylem Planı 2026-2030" yayımlandı. Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre plan, okul ve kurumlarda iklim değişikliği farkındalığının geliştirilmesi, öğrencilere sürdürülebilir yaşam becerileri ile sorumluluk bilincinin kazandırılması ve bireylerin iklim değişikliği konusunda etkin rol üstlenmesini sağlamak amacıyla hazırlandı.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli çerçevesinde hazırlanan plan, 2022-2025 döneminde uygulanan eylem planıyla başlatılan çalışmaların devamı niteliğini taşıyor. Yeni plan, eğitim sisteminin tüm bileşenlerini kapsayan bir yol haritası sunuyor.
Millî Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, eylem planına ilişkin değerlendirmesinde, çevre bilincinin erken çocukluk döneminden itibaren bir yaşam kültürü olarak benimsenmesini hedeflediklerini belirtti.
Tekin "Öğrencilerimizin doğaya saygılı alışkanlıklar geliştirmesini ve küresel sorumluluk anlayışını kuşanmasını, medeniyetimizin 'emanet' bilinciyle örtüştürerek stratejik bir öncelik olarak kabul ediyoruz. Okullarımızda hayata geçirdiğimiz sıfır atık yönetiminden geri dönüşüm uygulamalarına, yağmur suyu hasadından kompost sistemlerine ve agroekolojik faaliyetlere kadar uzanan geniş yelpaze, teorik bilgiyi pratik bir yaşam ahlakına dönüştürme kararlılığımızın tezahürüdür." ifadelerini kullandı.
Eylem planı 10 başlık altında hazırlandı
Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı birimleri, ilgili kurum ve kuruluşlar ile üniversitelerden akademisyenlerin katkısıyla hazırlanan eylem planı; doğal kaynakların verimli kullanılması, çevresel farkındalığın artırılması ve sürdürülebilir yaşam kültürünün kalıcı hâle getirilmesini amaçlıyor. Plan, iklim değişikliğine karşı dirençli bir eğitim sistemi oluşturma hedefi doğrultusunda 10 konu başlığı, 10 amaç, 33 hedef ve 69 faaliyetten oluşuyor.
"Afet ve Acil Durum" "Okul Yapıları ve Fiziki Altyapı" "İyi Uygulama Örneklerinin Paylaşımı" ve "Uluslararası İş Birlikleri" başlıklarının yer aldığı plan kapsamında öğretim programlarının iklim değişikliği, sürdürülebilirlik ve yeşil dönüşüm temalarına uygun şekilde geliştirilmesi öngörülüyor.
Plan kapsamında ayrıca öğretmenlerin bu alanlardaki bilgi ve becerilerinin artırılmasına yönelik eğitim ve mesleki gelişim faaliyetleri yürütülmesi hedefleniyor.
Enerji, su ve atık yönetimine yönelik yeşil okul uygulamalarının yaygınlaştırılması, başarılı örneklerin paylaşılması ve uluslararası iş birliklerinin artırılması da öncelikli çalışma alanları arasında yer alıyor.